woensdag 20 maart 2013

Voorlaatste dag in Delhi: lessen in Hindi, een rasechte Bollywood movie en de Indische Masterchef

20/03/2013

Happy Birthday Sarah, mwah mwah mwah!! :-)

Om 4.15am kom ik met de trein aan in Delhi en eenmaal in het Rupam hotel blijkt dat ik al meteen mijn kamer in mag, in plaats van namiddag. Ik kan dus nog een dutje doen vooraleer af te spreken met Suryansh. Na een lekker Indisch ontbijt op het dakterras neem ik de metro naar Connaught Place. Daar komt Suryansh me oppikken en het is typisch een 'hippe' jonge Indier: heel fier op zijn auto, draagt blokjes en blauwe contactlenzen (best wel vreemd om een Indisch iemand met kunstmatige blauwe ogen te zien), een lichtblauwe jeans en felgeel shirt en zo van die leren puntige slofjes. Trots toont hij me de enige 'aircooled underground market' in Delhi. We gaan wat shoppen en natuurlijk kom ik terug met een deel boeken (Sil en ik begrijpen elkaar hierin, als wij soms gaan shoppen in Hasselt passeren we altijd langs boekenwinkels en altijd komen we dan wel met meer dan een boek terug naar buiten :-)). Suryansh vindt het vreemd dat ik graag boeken lees. Het enige boek dat hij ooit gelezen heeft ging over hoe door middel van truukjes op je examens slagen :-).

LESSEN IN HINDI
Na wat rondgekuierd te hebben op de markt, gaan we op zoek naar filmtickets, maar de film die ik graag wilde zien, speelt niet hier in de buurt. We rijden met Surynash' auto richting het stadsgedeelte van Delhi waar hij bij zijn ouders woont en een mall daar in de buurt speelt de film wel. We kopen een ticket, of zal ik zeggen Suryansh koopt ze want ik word de ganse dag vrijgehouden, ook al bied ik geregeld aan om ook iets te betalen. We gaan daarna typisch Indisch eten. Ik proef van de choley bhatura (soort opgeblazen broodje met groenten in een pikante saus bij) en wow, dit is een van de lekkerste dingen die ik hier tot nu toe gegeten heb. Achteraf nemen we badam milk (verse amandelmelk) en het is niet zo'n kunstmatige amandelsmaak zoals wat je dan bij ons zou krijgen (en wat ik niet lekker vind), het is echt vers, verfrissend en ongelofelijk smakelijk!! Yum!!!

Na het eten krijg ik enkele lessen in Hindi.
'Het is lekker': 'bahutacha', spreek uit als baa-hut-aa-tsjai
'Dankjewel': 'shukria', spreek uit als sjoekrie-aa
'How are you?': 'kaise ho?', spreek uit als kese-oo (de 'e' van creme, heb geen tekens hiervoor op dit toetsenbord :-))
'I'm very happy (because you did something for me)': 'wah kya baat hai', spreek uit.als waa kie-aa bath-e ('e' van creme)
'I'm very happy (after some good food)': 'maza aa gaya', spreek uit als mazaa-a-gaja
'Do you think I'm a fool?' (als ze je iets aan een te hoge prijs willen verkopen): 'pagal samjha hai', spreek uit als pagal samdzja ha-ie.

BOLLYWOOD BABY!!
De film die we gaan kijken heet 'Saheb, Biwi aur gangster returns' en is een vervolg op een vorige film. Ik schets even het verhaal (Surynash vertaalde regelmatig tussendoor, handig!). 
Een koning is getrouwd met Biwi, een ontzettend knappe vrouw met een helaas iets minder mooi karakter. Ze pleegt in de vorige film overspel met een van de chauffeurs, maar als ze in te nauwe schoentjes komt te zitten hierdoor, vermoordt ze haar minnaar. Op de een of andere manier schiet ze ook haar echtgenoot neer, die het wel overleeft maar sinsdien verlamd door het leven gaat. Zo begint de tweede film: het echtpaar is nog samen maar de liefde is echt wel op door wat er in het verleden gebeurd is, vooral van zijn kant. Hij is volop aan het revalideren en zij is politica maar snapt er niet al te veel van en houdt zich vooral bezig met drinken en mooi zijn. De gangster in de film is een sympathieke looser zeg maar, die wel vooruit wil in het leven maar het telkens op de gemakkelijke manier wil aanpakken... mislukt en zichzelf hierdoor keer op keer belachelijk maakt (ook al is hij ook erg charismatisch). Hij is verliefd op zijn rijke vriendin, met wie hij pas kan trouwen als hij wat beter geboerd heeft in het leven.
Op een gegeven moment wil de koning een tweede vrouw, omdat hij niets meer heeft aan de knappe, egoistische vrouw uit zijn eerste huwelijk, en zijn oog valt op de mooie, waardige vriendin van de gangster. Door middel van chantage van de vader (zijn zoon, die in Dubai werkt, werd plots vastgehouden omwille van drugs door toedoen van de koning, en zou pas vrijgelaten worden als de koning met zijn dochter kon huwen) wordt het meisje gedwongen tot een huwelijk. Toch geeft de koning haar tijd, hij wil pas echt officieel huwen als zij haar hart aan hem geschonken heeft. Hij is erg geinteresseerd in haar passie voor fotografie en wil haar ook echt beter leren kennen. 
Ondertussen wordt de gangster ingeschakeld door zijn 'wanna be' schoonvader, dus de vader van zijn geliefde due nu moet huwen met de koning, om zich te wreken op het door middel van manipulatie wegroven van zijn dochter. Het plan is om de koning politiek uit te schakelen (is een politieke tegenstander van de vader). Hiervoor wordt de eerste vrouw van de koning verleid. De gangster valt echter voor haar charmes en zijn vriendin betrapt hen in het paleis samen in bed. Uit wraak vertelt ze het hele samenzweringsverhaal aan haar verloofde (de koning), helpt ze hem met zijn revalidatie en wordt ze verliefd op hem. 
Uiteindelijk kan de koning terug lopen en wil hij zijn politieke tegenstanders uitschakelen en de macht terug opnemen. Echter, zijn eerste vrouw steekt hier een stokje voor en doet de gangster zelfmoord plegen (omdat zijn geliefde nu voor de koning kiest) maar laat uitschijnen dat hij vermoord werd door de koning. Hierop wordt de koning opgepakt en naar de gevangenis overgebracht. Aan de geliefde van de gangster laat de eerste vrouw een afscheidsfilmpje zien, waarop de gangster heel emotioneel vertelt dat hij dit alles voor haar gedaan heeft en niet zonder haar kan leven, nu ze met haar hart voor de koning kiest. 
De film eindigt met een triomfantelijke eerste vrouw, die nu ook politiek gezien alle macht heeft (doorheen de film heeft ze geleerd hoe te regeren) en de tweede vrouw die verweesd achterblijft. Drama en tragedie alom dus! En een Bollywoodfilm is geen echte Bollywoodfilm zonder de nodige dans en muziek, maar hoezeer ik ook een aversie heb voor de meeste musicals, uitgezonderd Les Miserables, hier paste het echt wel.

INDISCHE MASTERCHEF
's Avonds relax ik in mijn hotelkamer voor tv (de allereerste keer eigenlijk sinds mijn trip hier) en ik kijk naar de Indische 'Masterchef, Kitchen Ke Superstar'. Het is helemaal geweldig, met hysterische wenende mensen, of ze nu naar de volgende ronde mogen of naar huis dienen te gaan. Naar huis gaan wordt duidelijk voelbaar als falen aanzien. It's only television, chill out folks!! Wanneer ze iets extra willen benadrukken, beginnen ze in het Engels te praten. *Hindi* 'sense of achievement' *Hindi* 'Tenk joe! Tenk joe!' :-).

Oh, en 'nice bindi', wat tegen me gezegd werd in Varanasi, ging niet over mijn bril maar over het rode stipje dat baba elke dag op mijn voorhoofd aanbracht voor ik de ashram verliet. Zag vandaag een vrouw met een blauwe bindi in de metro, maar ik vond online niet wat dat precies betekende. Het wordt tegenwoordig meer als modeveschijnsel gezien hier, en minder als betekenisvol zoals vroeger. Ik kom wel de volgende zin tegen: 'A woman's beauty's multiplied 1,000 times when she wears a bindi'. Dus, zal ik een reeks bindi stickers meebrengen voor degenen die soms last hebben van een off day, kwestie van je zelfbeeld een beetje te boosten? Je gaat wel keihard bekeken worden in Belgie :-).

Ik sluit de avond af met het kijken naar Indische soaps en het is echt grappig om te zien, de overacting, het mega gefohnde hair van de mannen (je waant je in de Indische jaren '80), de extreme uiting van emoties... Ja, het is drama ten top en, zoals bij de meeste soaps, kan je de verhaallijn nog redelijk volgen ook al versta je er niets van (op enkele Engelse uitlatingen na)... omdat het gewoon een lekker oppervlakkig nobrainer verhaal is. Zalig :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten