vrijdag 29 maart 2013

Afscheid van een betoverend land... Bye bye Delhi, bye bye India!!


21/03/2013
Het is zover... de allerlaatste dag van mijn reis... Ergens wil ik ontzettend graag hier blijven en nog een paar maanden verder rondreizen, want die drie weken zijn gewoon voorbij gevlogen, anderzijds hunker ik naar mijn comfy zetel, een bad, gewoonweg betere hygiënische omstandigheden zeg maar :-), weg van rochelende mannen en dichtbij mijn knuffelverslaafde katjes...
Het is een ontspannend ontbijt op de rooftop terrace van Rupam Hotel en ik heb nog een leuke babbel met een Braziliaans koppel dat al voor de vierde keer door India trekt. Het zijn de laatste chai's, dus ze worden geconsumeerd met de nodige aandacht en ik word nu al een beetje weemoedig. India is zo'n intens land, eens thuis ga je de prikkelende atmosfeer en het op jezelf aangewezen zijn gewoon ontzettend missen. Het enige dat je hier nodig hebt, is je persoonlijkheid, lef, alertheid, een open mind en je gezond verstand. Dit maakt dat je je erg 'wakker' voelt in je eigen leven want het is 'nu' dat het gebeurt, en niet straks, morgen of overmorgen.
Om 2pm hebben Prodeep en ik afgesproken aan exit 2 van het metrostation Hauz Khas, dus ik heb nog tijd om wat te bloggen en kurta's in te slaan op vraag van het thuisfront. De grote rugzak is bijna ingepakt en ik ben blij dag ik nog een nacht heb bijgeboekt in het hotel, omdat ik vannacht pas om 4.25am mijn vlucht heb. Zo kan ik vanavond nog lekker een paar uurtjes relaxen vooraleer ik de taxi naar de luchthaven neem.
'More tea, M'am? Please write good review.' :-) Weer iemand die denkt dat iedereen volop recensies over het hotel aan het neerpennen is in zijn reisdagboek!

SOME LAST SHOPPING, MAAR DAN NIET VOOR MIJ :-)
Onderweg naar het metrostation koop ik op vraag van thuis nog een reeks kurta's en Indische broeken in allerlei fleurige motieven, met of zonder gouden franjes, en achteraf gezien blijkbaar ook in nogal uiteenlopende maten... Maar al bij al, ze zien er leuk uit en zijn draagbaar voor in België.
Wist je trouwens dat je je spullen door een x-ray scan dient te laten schuiven telkens als je in Delhi de metro neemt? Je wordt ook telkens gefouilleerd en wandelt net hiervoor door een metaaldetector. Hiervoor heb je twee ingangen, one for the gents and one for the ladies. Om de metro binnen te kunnen krijg je een muntje dat je tegen een vlak houdt, en dan mag je naar binnen. Bij het verlaten van een metrostation steek je het muntje in een gleuf en wippen de deuren open. In de metro zelf staat duidelijk aangegeven, aan de ene kant in het Engels en aan de andere kant van de wagon in het Hindi, in welk metrostation je bevindt, welke er vooraf zijn gegaan en welke nog gaan volgen, net als thuis (alleen zal je in Brussel de stations niet in het Hindi kunnen aflezen ;-)). In de Trotter stond dat Indiers soms erg handtastelijk kunnen zijn in de metro. Wanneer het erg druk was, was ik dan ook erg op mijn hoede maar heb er eigenlijk geen last van gehad. Denk dat mijn blik soms ook boekdelen spreekt... Don't you even dare my friend :-).
En dan klinkt de zwoele stem van de metrovrouw door de speakers, en in het Engels en Hindi vertelt ze me dat we zijn aangekomen bij Hauz Khas.

MEETING UP WITH PRODEEP
In het metrostation van Hauz Khas staat niet letterlijk aangegeven waar exit 2 zich bevindt, maar na me even te bevragen wandel ik in de juiste richting naar buiten. Daar staat Prodeep me al op te wachten en we vertrekken meteen met zijn auto richting een park in de buurt, dat Hauz Khas Thomb zou heten.
Hauz Khas Thomb is een ontzettend mooi en fleurig groen park waar heel wat alternatieve Indische jongeren komen chillen of samen met hun liefje de rust opzoeken. We kuieren wat rond, maken een paar foto's en daarna rijden we verder richting de muziekstudio van Prodeep. Hier gebeurt het echte werk: opnames van Bollywood films (geluid, muziek), zijn songs voor de Bollywood movies, muzikanten die hier hun nummers komen vereeuwigen, ... Het is een indrukwekkende studio en er is aan alles gedacht. Prodeep heeft dan ook niet voor niets twee jaar gewerkt om de studio zo kwalitatief mogelijk af te werken en heeft zelfs materiaal uit Duitsland laten overkomen hiervoor. Hij stelt me voor om, eens ik een cd heb opgenomen in België, de nummers te mixen. Euh, ja hoor, heel graag!
De geluidstechnicus van de muziekstudio heeft zijn warrige lange haar samengebonden in een staartje en draagt een verweerd blauw Superman t-shirt, een slobberige jeans en sneakers... en doet me dus ook denken aan de Belgische geluidstechnici.. Hij is ontzettend begaan met de geluidskwaliteit van de nummers die Prodeep wil laten horen (zowel liedjes in het Hindi als in het Japans gezongen, klinkt best leuk) en het is een heen en weer geschuif op de mixtafel vooraleer we deftig elkaars nummers kunnen beluisteren.
Om de dag, en mijn Indiareis, af te sluiten neemt Prodeep me mee uit eten naar een gezellig lokaal Zuid-Indisch restaurantje. Het eten is er goddelijk. Ik neem een Zuid-Indische thali's en vers guavasap en de smaakexplosies in mijn mond doen me beseffen dat ik dit eten heel erg zal missen.
Op het einde van de avond zet Prodeep me af aan het Rupam hotel, helemaal aan de andere kant van de stad, en we sluiten af met een voor mij laatste chai op het dakterras. De mensen aan de receptie deden wat vreemd dat een 'lokale Indiër' mee naar het dakterras kwam om iets te drinken en vroegen mijn Indische kameraad om zijn license af te geven. Kopiëren wilden ze niet doen, afgeven nondedju!, en straks krijg je het pas terug als je ons hotel weer verlaat! Zo gezegd, zo gedaan en achteraf bleek, toen Prodeep weer wilde vertrekken, dat ze zijn licence 'verloren' waren. Na een uur zoeken is hij maar naar huis gegaan. Uiteindelijk hebben ze de license weer teruggevonden en de geluidstechnicus, die blijkbaar in de buurt van het Rupam hotel woonde, is hem komen oppikken. Dat maakte dat ik de Hindu Superman terug tegenkwam toen ik het hotel verliet richting de luchthaven.

OP NAAR DE LUCHTHAVEN
Het was fijn om nog een klein uurtje te rusten in mijn hotelkamer, alles even te laten bezinken, nog eens een laatste keer te checken of ik alles wel had en of mijn grote rugzak goed afgesloten was en ja, dan was ik klaar voor de terugvlucht naar huis. Laat de taxi maar komen!
De taxichauffeur wilde me nog een laatste plezier doen, zodat ik India zeker nooit zou vergeten, en rochelde tijdens de rit naar de luchthaven dat het een lieve lust was. Ik zat pal achter hem, hij had zijn raam opengedraaid en spuwde regelmatig een grote bal speeksel de buitenlucht in... En ja, ik geef toe, ik was op mijn hoede om een eventuele Indische fluim te moeten ontwijken... Zou ik me op de andere kant van de bank plaatsen? Of zou het me lukken om the Matrix-gewijs links en rechts, onder en boven te bewegen om elke druppel te vermijden? Maar tegen de tijd dat ik bijna de knoop ging doorhakken om van plaats te verwisselen, waren we aangekomen... aan Indira Ghandi Airport!

TERUGVLUCHT MET MIXED FEELINGS
Buiten aan de luchthaven stonden we allemaal in een rij aan te schuiven met onze trekrugzakken en koffers. Alleen mensen met een vliegtuigticket en paspoort mochten binnen. Eens ingecheckt spendeer ik mijn laatste rupees in de tax free shops en ik stuit op een ontzettend leuk en grappig boek: "The Dalai Lama's Cat" van David Michie. Ben je een kattenliefhebber en into meditatie, dan is dit boek helemaal ge-wel-dig!!! Daarnaast mogen ook twee boeken van de populaire Indische schrijver Chetan Bhagat meereizen. Soms zag ik mensen op de trein een van zijn boeken lezen en dat maakte me natuurlijk wel héél nieuwsgierig.
Tijdens de vlucht van Doha naar Brussel kijk ik nog naar de film "The sound of my voice", over hoe een jong koppel door het maken van een documentaire een charismatische jonge sekteleidster willen ontmaskeren. Beklijvend verhaal, een aanrader...

WIST JE DAT...
...ik hier en daar vrouwen (toeristen) bij de Taj Mahal spotte die hun borstel boven haalden uit hun handtas en, net voor de foto, hun haren begonnen te kammen? Oh my God, inderdaad :-). Maar de Taj Mahal is dan ook speciaal, de foto moet ook wel echt goed zijn hè!!!

HELLO KITTY CATS, HELLO KINGKONGCOFFEE :-)
Wanneer het vliegtuig landt in Zaventem, ben ik toch ook wel blij dat ik weer thuis ben. Uiteraard ga ik rechtstreeks naar KingKongCoffee waar de dames van de HHH (Hasseltse Handwerk Hangout) zich helemaal aan het geven zijn met hun haakwerk.... Vanaf volgende week vrijdag ben ik ook weer van de partij!
De poesjes zijn ont-zet-tend blij dat ik terug ben en 's nachts ligt Sultan, een zwarte kater die ik indertijd via CatShelter geadopteerd heb en die lief maar ook ontzettend ondeugend en uitgekookt is, wel héél dicht tegen me aan, met zijn wang tegen mijn wang, zijn pootje over mijn borstkas en je voelt dat hij wil zeggen 'ik ben zo blij dat je terug bent, ga asjeblieft niet meer weg'. Oohh :-). Dat is dus links in bed, rechts ligt Witje, officiële naam Sushi maar Witje pas gewoon beter bij hem, ook een gedumpt katje met maar veel angstiger dan Sultan. Wel ook heel aanhankelijk en een passionele fletser.

Terug thuis, dit was het dan... Even acclimatiseren en dan terug mijn leven oppakken! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten