dinsdag 12 maart 2013

A sudden return to Jaipur, rochelende mannen bij het ontbijt, Indische Peg Bundy's en andere verhalen...


Raj komt me net vertellen dat het niet mogelijk is om twee nachten in Agra te verblijven in plaats van een nacht. Het heeft iets te maken met het feit dat Agra in een andere staat ligt en er van tevoren slechts voor twee dagen taksen betaald zijn om in die staat te verblijven. Hij stelt voor om morgen voor een nacht terug te keren naar Jaipur, dat zou toch al op de weg liggen richting Agra. Ik checkte het even op het kaartje in mijn Trotter en inderdaad, het ligt een stuk dichterbij Agra wat het dan ook iets comfortabeler reizen maakt (anders zit je, van Pushkar rechtstreeks naar Agra, bijna de hele dag in de auto). 

CHEERFUL PEOPLE
Cheerful people are like sunlight.
They shine into the corners of the heart
And offer bright mornings and fresh hopes...
A very good morning to you Natz and have a nice day....

Regards
Suryansh

Wat een toffe smsjes, elke dag weer, om de dag mee te starten! Normaal gezien vind ik zulke teksten te melig en krijg ik er kriebels van (je kan ook op een minder cheesy manier leuke dingen tegen iemand zeggen), maar hier past het wel. Waarschijnlijk ga ik met Suryansh in Delhi shoppen en chai drinken, hij zou nogal een shop addict zijn. Grappig :).

IEEWWW
Van de elektriciteitsproblemen in India, waar ik al zoveel over gehoord heb, had ik tot vanmorgen nog niets van gemerkt. Regelmatig valt de elektriciteit uit, maar de meeste hotels hebben een generator om dat op te vangen. In mijn hotelkamer vielen het licht en de airco uit, dan gingen ze weer aan... uit... Disco baby :-).
Bij het ontbijt had ik het even moeilijk. Zit ik daar te eten, nog wat aan het bekomen want ik kan niet zo goed uit mijn bed 's morgens (snoozen is my middle name), zit daar een van de werknemers van het hotel maar echt te rochelen en fluimen dat mijn haren ervan rechtop gaan staan. Tot nu toe heb ik nog geen oordopjes nodig gehad, ik kan wel goed tegen lawaai en drukte, maar dit... Dude, seriously, give me a break! Je hoort gewoon de slijmprop met volle kracht aangezogen worden, de neus wordt daarbij full speed opgetrokken alsof de uitvinding van de zakdoek hier nooit echt is doorgebroken en dan... is het altijd even afwachten... Wordt er nog gespuwd... of slikt hij het in??? :-) En dus vanmorgen, ik ben er al wat aan gewend geraakt, ook al gaan mijn tenen elke keer weer spontaan krullen als ik dat geluid hoor, maar ik voelde me een beetje onpasselijk en this really wasn't helping. Met andere woorden: check please!

GANESH
Als ik na het uitchecken bij het Pushkar Heritage hotel in de auto stap zie ik dat Raj zijn Ganesh godenbeeldje terug gefixt heeft op het dashboard. We kunnen er weer invlammen! 
Ganesh is de god die de obstakels voor je uit de weg ruimt. Hij is de god van kennis en wijsheid en, niet onbelangrijk, beschermheilige van de reizigers. Op tekeningen en in beelden zie je dat hij afgebeeld wordt als mens, met een olifantenhoofd. 
Life story of Ganesh: hij was de zoon van god Shiva en diens echtgenote Parvati. Omdat hij nogal teruggetrokken was en niet zoveel nood had aan contact met anderen, heeft hij nooit echt een band opgebouwd met zijn vader Shiva. Toen deze terugkwam van een oorlog, herkende hij zijn zoon niet als dusdanig toen hij zijn huis weer betrad, maar zag hij hem aan voor een indringer. Temperamentvol als Shiva was, onthoofdde hij de 'indringer' om achteraf pas te beseffen dat het hier in feite om zijn bloedeigen zoon ging. Oops :-). Maar aangezien goden overal wel een oplossing voor hebben, beval Shiva zijn dienaars om hem de kop te brengen van het eerste het beste dier dat ze tegenkwamen. Dat was dus de kop van een olifant, en Shiva plaatste deze op het levenloze lichaam van zijn zoon, die hierna weer tot leven kwam. 
Ganesh is enorm populair hier, overal zie je wel afbeeldingen, beelden en offerplaatsen voor deze god.

YES DAYS & OFF DAYS
Alleen reizen is geen probleem, zoals ik in een eerdere post al zei. Dit neemt niet weg dat je soms ook wel off days hebt in India. Het ene moment waan je je in India heaven, met alle kleuren en geuren, visuele indrukken, vriendelijkheid, het zalige weer, de hindoeistische way of life... Maar andere momenten wordt het je soms te veel, al dat fluimen, boeren en winden laten, rondsloffen, het vuil op de straten, de groezelige hotelkamers, de abominabele internetverbinding... Maar dat hoort erbij, I guess, en ik laat die momenten ook gewoon maar komen en weer op hun eigen tempo passeren. Gelukkig is dat maar af en toe, en vanmorgen bijvoorbeeld hielp de meditatie 'intense waarneming' van Edel Maex me weer verder... Thanx Edel, you still rock ;-).

PEG BUNDY
Wist je dat Indische vrouwen geld in hun bh steken? Telkens als ze geld ontvangen of iets dienen te betalen, zie je dat hun bh multifunctioneel gebruikt wordt... En elke keer doet het me weer denken aan de kettingrokende, marginale maar oh zo sympathieke huisvrouw Peg Bundy van Married with Children J

EEN INDISCH POSTPAKKET... IS GEEN STANDAARD POSTPAKKET
Vandaag weer een bijzondere ervaring gehad met alles wat ik hier gekocht heb te willen opsturen naar Belgie. Na wat rondbellen besloten Raj en ik om gebruik te maken van het aanbod van een winkel, waar ik een tijd geleden spullen gekocht heb, om mijn zaken in te laten pakken en zij zouden zorgen voor alles. Raj kent die man goed dus ik kon er wel op vertrouwen. Je moest alles opschrijven wat in de kartonnen doos werd gelegd, ook de hoeveelheden, en op de een of andere manier krijgen Indiers het klaar om alles zo op te rollen, samen te duwen en te verdelen dat, waar ik 3 dozen voor nodig zou hebben, zij alles in 1 doos krijgen. Ik was echt wel onder de indruk, zeker omdat mijn inpak skills niet bepaald spectaculair zijn. In de Delhaize ben ik zo iemand die altijd meer zakken nodig heeft, omdat stapelen, uitmeten, .... gewoon niet aan mij besteed is. Tja, ieder zijn kwaliteiten zeker :-). 

EERSTE COUCH SURFING REFERENTIES
Mijn eerste CS referenties zijn binnen en ze zijn bijzonder leuk!

Prodeep (meeting in Delhi):
What a great pleasure it was to meet highly knowledgeable Nathalie! She is highly qualified and has a compassionate heart for the needy and very much devoted to social work. She has a great artist in her which comes out by way of her songs, her hand made crafts and jewelery and special choice of artefacts. Our meeting was full of highly knowledgeable and very interesting discussions on psychology, spiritualism, music, studio recordings, lifestyles, cultures etc. I look forward to meet her again many times, show her nice interesting places, spend good time and welcome her whenever she comes to India.

Tanmay (meeting in Udaipur):
Met Natalie in Udaipur over Lunch, It was really nice meeting her and spending a very short time. It was so generous of her when I heard her plans about Educating Women without any profits. Impressive personality with green color. ;)
Good work Natalie, wish you luck and looking forward to meet you again and if possible I would love to travel with you too. :) 

*Thumbs Up*

NATH
Wist je dat de betekenis van mijn nickname Nath een religieuze betekenis heeft in het Hindi? Prodeep vertelde me dat in een van onze smsjes. Het betekent 'Master/owner (of the Universe)'. Klinkt niet slecht! ;-) Zijn naam, Prodeep, betekent 'enlightened' in het Hindi.

SWASTIKA
Ik kan het weer niet laten om nog wat te lezen in het oh zo interessante boekje 'Am I a Hindu?' voor het slapengaan...

Het swastikasymbool, alom bekend als gebruikt door Hitler als een hakenkruis als symbool voor het nazisme, is in feite een symbool uit de Aryaanse cultuur oftewel het hindoeisme. Zowel hindu's, boeddhisten als jains maken er gebruik van. De betekenis ervan in deze context is 'geluk' of 'well-being'.
Er bestaan rechtsdraaiende en linksdraaiende swastika's. De rechtsdraaiende swastika is het symbool voor vuur en de zon, waar de linksdraaiende eerder voor de donkere, 'evil' kant staat ('evil omen'). Hitler nam indertijd een linksdraaiende swastika over om als symbool aan te voeren voor de nazi's. Echter, de 'nazi' swastika heeft alleen schuine lijnen, waar de 'Hindu' swastika horizontale en vertikale lijnen heeft. Opvallende opmerking in het boek hierbij: 'Nobody can say for sure whether it was the misuse of the Hindu Swastika's power that caused the rise and fall of Adolf Hitler'.

THEYYAM DANCER
Het tweede verhaal van het boek 'Nine lives' gaat over de theyyam dancer Hari Das, een Dalit (een 'Onaanraakbare' in India, staat zo laag onderaan de maatschappelijke ladder dat hij zelfs niet opgenomen is in het kastesysteem) van Kannur. Een theyyam dancer is iemand die, door zich te verkleden in een bepaalde soort god en heel wat zware vooropleidingen gevolgd heeft om aan dit heilige ritueel als danser te mogen deelnemen, de god tijdens een ritueel toelaat om zijn lichaam over te nemen. Hij gaat dan met een andere stem praten (de stem van die god), geraakt in een soort trance en na een tijdje, als de eerste hevige uitbarstingen voorbij zijn, kunnen mensen de god benaderen, hun problemen aan hem toevertrouwem en hem vragen om hen verder te helpen. Hari Das vertelt dat hij zich niet bewust is van de periode dat de desbetreffende god zijn lichaam overneemt. Achteraf is hij fysiek helemaal uitgeput maar voelt hij zich mentaal een heel stuk lichter. In de drie maanden per jaar dat hij deze bezigheid uitoefent, krijgt hij enorm veel respect en wordt hij aanbeden voor zijn functie. De overige negen maanden van het jaar is hij verplicht, vanuit armoede, om fysiek zwaar (waterputten bouwen, door de week) en gevaarlijk werk (als cipier in een gevangenis, met gevaar voor eigen leven, in het weekend) te verrichten om zijn gezin te kunnen onderhouden. Het hele jaar telt hij dan ook af om deze twee ondankbare jobs voor drie maanden achter zich te kunnen laten om dat te doen waar hij als kind al altijd van gedroomd heeft: theyyam danser zijn. Zijn vader was dat ook, maar in het verleden verdiende je er haast niets mee. Dat is tegenwoordig wel anders.
Hari Das vertelt kort zijn achtergrondverhaal: hij groeide op in extreme armoede. Zijn moeder overleed, toen hij 3 jaar oud was, aan een banale wondinfectie, omdat het gezin geen geld had voor een bezoek aan de dokter. De dood van Hari Das' moeder voelt voor hem tot op de dag van vandaag nog steeds als onnodig aan. Een jaar later hertrouwde zijn vader, ging Hari Das bij zijn peri-anna (oudste zus van zijn moeder) wonen waar hij met veel liefde en warmte in het gezin opgenomen werd. Met zijn vader onderhield hij een regelmatig maar formeel contact. Zijn vader heeft hem uiteindelijk alle kneepjes van het vak geleerd om theyyam danser te kunnen worden. Eerst begon het met een zeer zware en langdurige fysieke training, want zonder een krachtig lichaam kan je de loodzware kostuums en hoofddecoraties bijvoorbeeld al niet dragen. Het gaat er hiernaast ook om op een pure manier hiermee bezig te zijn, anders loop je het risico dat de god weigert in je lichaam te treden. Ondertussen hebben jaren van intensieve training en toewijding ervoor gezorgd dat Hari Das enorm veel faam en naamsbekendheid gekregen heeft. De aandacht die hij hierdoor krijgt van heel wat vrouwen, vindt hij moeilijk om mee om te gaan, zowel naar zijn vrouw toe als om het feit dat het niet goed voelt dat de vrouwen kicken op zijn status in plaats van gefocust te zijn op het ritueel zelf.
Interessant om weten is dat deze theyyam rituelen de Dalits meer zelfvertrouwen en eigenwaarde geven en de manier van doen en laten van de hogere kastes (zoals de Brahmins) bekritiseert. Je moet het boek maar eens lezen als dit je interesseert, heel de politieke en religieuze achtergrond staat er heel uitvoerig en duidelijk in uitgelegd (anders krijg ik seffens ruzie met 'de William' omdat ik heel zijn boek hier uit de doeken aan het doen ben :-)).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten